14/11
Hans Vinter
Flot havørredhan, taget på blink nedstrøms Hyllebjergbroen. 72cm,3.7kg.

Med Venlig Hilsen. Hans Vinter.

1-11
Frank Buus
En morgenstund ved Trend Aa med  Jensen Insect spinder og hvor Mikkel kunne høres i det fjerne.
Vejret var fin efter årstiden og efter en halv times fiskeri fangede jeg en havørred på 54 cm og 2,1 kg, efterfølgende fangede jeg en havørred på 50 cm og 1,2 kg.
Derefter mistede jeg en havørred på ca. 3 kg. Fisken gik under nettet og en af trekrogene satte sig fast i nettet hvorefter havørreden fik sin frihed.
Den sidste fisk jeg fangede markerede sig forsigtig. Jeg gav tilslag, hvorefter det pludselig blev spændende. Fisken fik ca. 10 minutter  med udløb og spring over vandet, Efter ca. 10 minutter strammede jeg bremsen,  idet jeg kunne mærke, at fisken var til at flytte  og efter 15 minutter gjorde jeg klar til landing.
Fisken målte 85 cm og vejede 4,5 kg.

26/10
Torben Rasmussen

60cm ørred plus en på 49cm. Fanget efter hårdt “arbejde”. Fiskede fra Hyllebejrg opstrøms til Boltrup og fra Hesteskoen opstrøms.
Dejlig natur og masser af vejr (:.:)

20/10
Tage Eliassen
Her Søndag kørte jeg en tur til Boltrupgården i silende regn, jeg havde forsøgt nedstrøms Hyldebjergbroen uden resultat, besluttede derfor at prøve ved Boltrup, hvilket var en god beslutning, efter ca. et kvarters fiske nedstrøms cementbroen fik jeg et kraftigt huk, det viste sig det var en meget fin havørred 1,2 kg. 49 cm. klokken var efterhånden blevet 12,3o

jeg kørte derefter hjem godt våd.
Hilsen Tage

21/9
Torben Højer
Jeg var en tur ved Hyllebjerg lørdag d. 21-9 lige i skumringen.
Det gav en fin fisk på 57 cm og 1,8 kg, som tog en str. 4 spinner i kobber farve.
Første fisk hjemtaget efter 6 års medlemskab.

Mvh.Torben Højer, Brønderslev

5/9
Ole Søndergård Pedersen
“Mørkets gerninger”
Tåler sommetider at blive vist. Var ved åen den 5. september. Omkring kl. 21 så jeg en lille krusning i overfladen – ud med min meps – og straks var der kontakt til fisk – kunne mærke, at der var vægt i enden af snøren. Det var blevet rimeligt mørkt, hvorfor jeg ikke kunne se, hvad jeg havde kontakt til. Frem og tilbage gik det med udløb en rum tid – heldigvis foregik fighten i et større sving, hvor der var god plads. Tidsfornemmelse er svær at bedømme i sådan en situation, men efter “for lang” tid fik jeg kontrol over fisken. Nettede i første forsøg, måtte krølle halen – en flot han havørred på 73 cm og 4,75 kg.

knæk og bræk,   Ole

Per Johannsen

Torsdag d. 22 var jeg et smut imellem cementbroen og Hyllebjergbroen. Havde 2 undermålere inde til genudsætning og 3 af de “sædvanlige puf” som jeg vil definere Havørred over mål.
Efter dette kørte jeg til vores klubhus for at hente en kraftig håndlygte efter aftale med Jonas Høholt, da han forleden sendte en mail, om der var fanget flere undermålere med garnskader. Så gik turen til mundingsområdet, hvor jeg undersøgte frednings området og åen på vej tilbage, da der jo desværre før har været observeret garn “specielt syet til formålet”

Jeg vil lave flere kontrolture, både i selve åen og mundingen her det næste stykke tid, og vil gerne høre hvis der er andre, som kunne være med til at passe på de fisk, vi kun har grundet de utrolige mængder af frivillige arbejdstimer, lagt af medlemmer igennem mange år..      Knæk & Bræk derude

18/8
Simon L
Fik denne fine fisk i starten af måneden. 64 cm og 3,1 kg på ultralet spinnegrej!

På min seneste tur, for 3 dage siden, var der, udover et par ok fisk, MANGE undermålere i åen. Jeg vil skyde på at jeg mindst havde 6 blanke småfisk på spinneren, og overvejede at indstille fiskeriet pga dette.
Jeg vil derfor opfordre folk til at fiske modhageløst den næste tid, eller i hvert fald klemme modhagerne ind, hvis man skulle rende ind i en flok af de helt små. De skulle jo gerne have optimale forhold til at vokse sig store og stærke!
Knæk og bræk,  Simon

10/8
Jonas Høholt
Jeg havde tilbage i juni bestemt mig for kun at fiske opstrøms tørflue efter åens havørreder denne sæson. Bevæbnet med 5’er stang, tyndt forfang og små skumbiller har jeg listet rundt på brinkerne og spejdet efter ørreder, der spiser døgnfluer på åens overflade. Jeg har fundet ringende havørreder både om dagen og om aftenen, men fiskeriet er svært og kastene skal været drabeligt præcise, for ikke at skræmme de sky havørreder. En kombination af lav vandstand, få fisk og uheld havde gjort, at jeg var blevet snydt for det gode fiskeri. Lige indtil i går. Det meste af dagen bød på hidsige regnbyger og vestenvind, og det betyder opgang på havørredsprog. Jeg valgte et småt befolket stræk, hvor jeg måtte træde mine egne stier, og ganske rigtigt havde uvejret sendt friske fisk op i åen. Efter få kast eksploderede åen og en pæn fisk vendte med skumbillen i overfladen. Jeg satte krogen og en blank ørred gik en meter ovenud af vandet to gange i streg. Yes – det lykkedes !   Fisken  var nysteget og knap to kilo. Den fik et gok i nødden og blev monteret i galgen.

I løbet af de næste timer eksploderede åen yderligere fem gange, hvor tre af fiskene kom på land – alle flotte blanke havørreder. Den første fisk røg med hjem, og resten fik friheden igen.
Stram snor
Jonas

10/8
Anders Laursen
Min far og jeg ude ved boltrup – gården, der fik jeg en havørred på 49 cm den vejede 1,2 kg. Fisken tog en ny wobler.

9/8
Per Johannsen
Her er en lille update på mine fangster her i sommerferien.
7-7 fik jeg på Wobler en fin H.Ø. på 47 cm.
21-7 blev det til en på 41 cm.
4-8 kom der en god fisk på 53 cm. med hjem til Grillen
7-8 fik jeg en på 57 cm. 1.987kg. Den tog praktisk talt wobleren i nedslaget og præsterede en kanon fight med udløb og gode spring

31/7
Thomas Kjelgaard
Første tur til åen resulterede i 3 fine havørreder. Alle overlistet på opstrøms tørflue. Største fisk på 3 kg.  Stram line

30/7
Anders Laursen
Jeg var ude til tirsdags – fiskeaften, jeg tog op og fiskede ved boltrupgården. Der fangede jeg en havørred på 49 cm. som vejede 1,1 kg. fisken tog en hjemmelavet spinner.
Mvh Anders.

23/7
Niels Ib
Sikke en oplevelse, jeg havde jo bestemt mig for at skulle fange en havørred på tørflue i år.
Og da der var fisk på overfladen i aften skulle det da have et skud, dog lod det til at være små fisk.
Jeg satten en “lille” chernobyl ant på og fiskede blindt inde ved kanterne, hvilket ikke gav noget.
Men da der var en fisk ca 10m opstøms for mig der med fine plop tog døgnfluer fra overflade, ja så skulle den da have budet.
Fluen fald med et fint plask ca en meter oven for fisken og den tog den som det mest selvfølgelige, faktisk tog den som den havde taget de små insekter.
Den gav en fin fight med et par spring helt fri af vandet og fluen sad sikkert i saksen på den.

Naturligvis var vi kommet afsted uden net, så landingen havde næsten koste vandgang.
En rigtig fed oplevelse med en “stor” fisk på det lette grej, og ikke mindst at fange den i fuldt lys og på tørt.
MVH. Niels

17/7
Karsten Bjerg
Onsdag var sidste chance for en fisketur inden vi skulle på ferie. Så om eftermiddagen kørte jeg en tur til åen og efter ca. 2 timers fiskeri var der endelig en fisk der tog spinneren. efter en kort men hektisk fight kunne jeg lande en havørred på 46 cm. Min første i år. Kort tid efter fangede jeg en mindre fisk , som blev genudsat.
Knæk & bræk  Karsten Bjerg.

16/7
Brian Kristensen
Jeg var ude at fiske tirsdag aften og der fik en en havørred på 40 cm, på en hvid måtler

knæk og bræk  der ude

15/7
Brian Kristensen
Jeg var ude og fiske Lørdag aften, i håb om at fange min første havørred dette år, over målet, og endelig lykkedes det 🙂 Fangede en lækker og fed havørred på 43cm og godt 1 kg.

11/7
Orla Bertram-Nielsen
Så blev det min tur til at fange fin og fed lille blank skumringsfisk. Den lod sig friste af den gode gamle, dannebrogs-farvede Fasterholt Fluen st.10. Tabte en lidt større havørred 10 kast forinden…

9/7
Mads Milo
Flot havørred på allerførste tur til åen
11-årige Mads Milo fra Korsø er nyeste junior-medlem i Trend Å Lystfiskeriforening. Faktisk var han på sin allerførste tur til det fiskerige, lille vandløb, hvor juniorleder Orla Bertram-Nielsen instruerede ham i åfiskeriets ædle kunst.

Det lykkedes over al forventning, da ungersvenden fangede en usædvanlig smuk havørred på klassisk vis med prop og orm. Den flotte fisk var 50 cm. lang og vejede 1,1 kg – og det var samtidig årets første “junior-havørred” fra åen.

05/7
Simon L.

Efter et par tidlige nulture nåede jeg alligevel at få min(e) junifisk- den største på 60. Smed en mere og havde et bud. Der er foreller i kanalen!

26/06
Leon Madsen
Havørrede fanget onsdag d 26 juni kl 16.
Vægt: 3,1 kg  længde 60 cm
Hilsen Leon

26/06
Per Johannsen
Så kom den første i hus.
Da det regnede pænt her til aften, besluttede jeg mig for at prøve om der skulle være kommet lidt “sølvtøj” i åen. kl. 22.00 var jeg ved cementbroen for at “fin tune” et par “nøgne” Woblere jeg har lavet af et par stykker træ (Red Cedar og Silky Oak) som et par af mine gode Australske kontakter har sendt mig.

Efter det faldt valget på en 75mm. Minnow i Red Cedar. Havde ret hurtigt et godt puf, men den ville ikke mere. Efter at have fisket et stykke ned af, kom jeg til et sted hvor der er en god kant med overhængende træer. vippede Wobleren over til modsatte bred, lod den drive 6-7 m. ned langs træerne og begyndte at tage den langsomt ind. Efter et par meter skød en god fisk ud og hamrede til wobleren-mod hug-fast fisk og gang i den JUBIII. må sige den rullede lige lovlig meget efter min målestok, da det tit resulterer i mistet fisk. Men den blev hængende og efter lidt godt “tovtrækkeri” kom den på land. En dejlig blank velproportioneret hun på 64cm og 3,2kg.

Dejlig fisk at åbne “ballet” med. Den manglede en lille bid af halefinnen, men ikke andre skader, så tror ikke det er et garn. Men nærmere at den har hilst på en Sæl.

Knæk & Bræk derude
Per.J.

01/04
Magnus Heltboe
Mandag den 1/4 tog jeg ned til åen for at fiske, den første tur i år. Vejret var skønt og da jeg kom næsten helt ned til åen fik jeg sneget  mig ind på 5 rådyr. Der var masser af fisk at se og der var ikke så meget vand i åen.

jeg landede en undermåler og dette flotte eksemplar af en grønlænder på 48 cm

27/3
Orla Bertram
Vinteren og det tidlige forår har været meget fattig på nedbør. Vandstanden i Trend Å er derfor ekstremt lavt og klart, det stresser tydeligvis fiskene når man går langs åen. Det er meget svært at komme på kastehold af fiskene uden at blive set, medmindre vandoverfladen krølles af vinden.

Jeg kørte ned til P-pladsen ved den gamle hytte onsdag i påskeugen. Fiskede fra Faskinesvinget og hele vejen ned gennem Hesteskoen i strålende sol, med en iskold østenvind i ryggen – og lærkesang i øererne. Trods de vanskelige forhold fik jeg et par blanke grønlændere over målet og beholdt den ene. Begge fisk tog en lille testflue, Junkie Junior, bundet af marabou i årets modefarver: Pink, magenta og mørk lilla. – Havde desuden kortvarigt fat en større fisk, som tog fluen med et brag og bøjede min lille stramerkrog, inden den smuttede igen.

7/3
Orla Bertram
Jeg trængte til frisk luft og lærkesang, selvom det næsten var for koldt til at fiske. En strid østenvind fejede hen over de flade, vissenbrune enge og jeg trak huen godt ned over ørerne. Til gengæld gjorde blæsten næsten fluegrejet selvkastende og krøllede overfladen, så grønlænderne havde sværere ved at opdage mig i det lave, klare vand – og så var jeg helt alene så langt øjet rakte..
– Jeg trængte også til at smage grillet, rødt ørredkød igen – drømte om ovnkartofler, hollandaise, bagte løg og dampkogte ærter – men der skulle et flueskift til, før den første fisk slog sig i tøjret. Det var en sej nedgænger på 60 centimeter, som selvfølgelig fik sin frihed igen.

Næste fisk var en fin grønlænder, men den sad løst og sagde hurtigt farvel med en vild saltomortale. Et par hundrede meter nedstrøms tog en ny grønlænder min mini Big Hole Demon – som vi bandt på en klubaften sidste vinter – og den blev hængende. Den lille blankfisk lynede i solskinnet og holdt målet med et par centimeter Nok til et festmåltid til Gertrud og jeg, og en skøn afveksling til vinterens mange is-aborrer.

Det sluttede som det begyndte med en mindre nedgænger til genbrug. Lærken hørte jeg ikke noget til, men hilste til gengæld på en lille flok forårskåde stære, som rastede på højspændingsledningen over Mastehøllet neden for den gamle hytte.

Orla

5/3
Kaj Birk Kjeldsen

Så var der gevinst igen, men det går ned ad bakke, 1,150 kg fordelt på 48 cm.Flot rød kød.  Fanget i Gunderup nær Kaj Erling´s hul. Det blev også dagen med årets første undermåler grønlænder. Ca. 30 cm.
Jeg undrer mig over, at jeg ikke ser andre fiskere ved åen. Mit liv´s grønlænder, nej fisk, fangede jeg i Trend å midt i marts med østenvind og høj sol først i 80érne.
Den vejede 4,8 kg og målte 72 cm. Det var fisk der ville noget.
Grønlænderstatus blev fastslået af det daværende ” Ferskvandsfiskerilaboratorie” i Silkeborg via skælprøve. Så den var god nok.
Så kære fiskekollegaer, det er bare med at komme derud. Overraskelsen venter måske i Trend å.
Med venlig hilsen
Kaj

26/02
Kaj Birk Kjeldsen
En dejlig overraskelse i Rytter´s hul i dag.
Holdt frokost ved hullet.
Smed en orm ud og skulle have blæren tømt.
Efter tømningen var proppen væk.
1,55 kg. ægte grønlænder fordelt på 53 cm var rendt med den.
Kødet så rødt som en fjeldørred.
En dejlig dag.   Med venlig hilsen. Kaj

25/1

Jeg var en tur ved åen sidste fredag den 25. jan.
Jeg fik en rigtig pæn fisk på 52 cm. og 1,8 kg. Fin kondition.
Der var en del fisk der flyttede rundt. Også store fisk.
Så det er bare med at komme derud nu, mens de er der
Med venlig hilsen  Kaj

19/1

Juniorerne skulle selvfølgelig passe deres skole onsdag d. 16. januar, så vi udsatte premieren til lørdag den 19/1.

Fremmødet var fint: Joakim, Lasse, Emil, Esben, Anders og Christian (og de to sidstnævnte med fædre) samt Brian, Simon og Orla fordelte sig dels på begge sider af Hyllebjerg Bro, ved den gamle hytte og på det yderste stræk.
Det frøs 4-5 grader og der blæste en iskold vind fra nordøst, så forholdene var langtfra ideelle og det var svært at holde varmen i fingre og tæer. En gang røde pølser med brød og sodavand i klubhuset gav dog varmen igen midt på dagen.

Anders var dagens ubestridte storfanger, idet han landede en fin grønlænder på 40 cm og genudsatte en undermåler på det yderste stykke. Det var turens eneste fangst – men det hører med til historien, at Anders også var på plads ved åen den 16. efter skoletid. Ved Cementbroen genudsatte han 4 nedgængere. Alle hans fangster har været på orm.