El-fiskeriet 2010

På forhånd lignede fiskeriet efter moderfisk d. 6/11 en vanskelig opgave. Den megen regn i ugen op til dagen havde hævet vandstanden kraftigt hvilket havde flere konsekvenser : Dels ville mange fisk uværgeligt have trukket længere op i åen, og dels gjorde det høje grumsede vand det svært at fiske effektivt. Endelig skulle vi oveni det hele have det til at køre med det nye udstyr som fisketegnsmidlerne havde sponsoreret. Nye bestemmelser havde nemlig gjort vores gamle velprøvede udstyr ugyldigt, og derfor skulle nyt CE godkendt udstyr tages i brug. Havde fisketegnsmidlerne ikke kunne hjælpe, så havde det betydet en meget alvorlig økonomisk lussing til foreningen. Det nye udstyr deler vi i øvrigt med Løgstør Sportsfiskerforening og Pirken fra Lerkenfeld Å.
Vi startede som vanligt fra dambruget. Elektrodeførene fik ret hurtigt styr på arbejdsgangen med udstyret, og det var ikke deres skyld at vi kom ud af ”Den døde Å” med stort set ingen fisk i karret – fiskene glimrede nemlig med deres fravær på de første 500 m.

Ved dambrugets udløb kom der dog lidt mere fart i sagerne, og fiskene begyndte at komme med hyppigere frekvens.

Hanner fik vi dog forholdsvis få af set i forhold til hvad vi plejer, hvilket igen sikkert skyldes vandstanden som formentligt har afstedkommet at de var trukket op til gydepladserne opstrøms Dambruget, (hannerne er som regel de første til at stille sig på gydebankerne). Dog fik vi trods alt så mange hanner at det var genetisk forsvarligt.
Vi fiskede ned til Boltrup som vanligt, og på vejen derned hentede vi 40 Havørreder til avl, (ca. 15-20 stk mindre end vi plejer på strækningen). Masser af fisk undslap grundet vandstanden. Mere en 10 flotte blankfisk på mellem 50 og 70 cm blev genudsat sammen med 6 hanner i størrelse magnum, (70 cm+). Specielt husker jeg et eksemplar som vel var omkring 75 cm, (ikke den længste af de hanner vi lempede ud igen), dens kompakthed gjorde til gengæld at den næsten lignede en klods !, og vægten var vel omkring de 8 kg. Bemærkelsesværdigt var det også at vi så en nedgænger hvilket jeg ikke har set de knap ti år jeg har været med til el-fiskeri i Trend Å.

Snitstørrelsen på de 40 medtagne avlsfisk var rigtig god , (59 cm). Største Havørred var en hun på 95 cm – estimeret 9 kg. Fiskene går nu hos Peter Holm i Lundby, og meldingen herfra to dage efter fiskeriet gik på at alle fisk havde overlevet strabadserne. Vi afventer nu melding på dato for strygning.
Johnny

11/10
Tage Eliassen
Tog en lille tur til Hyllebjergbroen  d. 11/11 – 10  klokken var 14,3o  gik en  tur nedstrøms for broen efter et lille stykke tid var der fast fisk, en flot blank havørred på 1,9 kg. 56 cm. Der var stadigvæk en del lus på fisken.
M.V.H Tage Eliassen

9/10
Benny Fløjstrup
Lørdag den 09-10-2010 var jeg en tur i Trend å. det gav en havørred han på 61 cm 2,3 kg. den var let farvet.da den havde slugt min mepps var der ikke mulighed at sætte den ud igen.

20/9
Holger Binnerup
Efter en pause på godt en måned tog jeg i dag til åen. Startede optrøms cementbroen med en rød/orange mepps 3 spinner.  På den anden side af den lille træbro med hønsenettet havde jeg hug. Nettede en 52 cm havørred. Min første “tag-med-hjem” fisk i år. Hilsen Holger B.

Hej Trend Aa
Her er så endelig en beretning fra vores tur – bedre sent end aldrig:
I weekenden 18-19. september var Ribe Sportsfiskerforenings juniorafdeling på tur til Trend Å. Med på turen var tre juniorer – Emil, Sune og Rasmus, samt to juniorledere -Jonas og undertegnede.

Vi kørte fra Ribe om morgenen og hen på formiddagen ankom vi ved den fine nye bjælkehytte, vi skulle bo i. Her var Jonas Høholt klar til at tage imod os, og han fik sat os lidt ind i fiskeriet og udpeget nogle gode pladser.
Efter vi havde spist frokost, gik turen mod åen i en vindstyrke der nærmest gjorde det svært at stå oprejst. Vi fiskede et par forskellige strækninger, og der blev fisket igennem til det blev mørkt. Der var godt gang i de små bækørreder, og særlig skarp var Emil, der første dag fangede hele 9 stk som dog alle var under målet, og desuden mistede han to fine havørreder over målet.

Om søndagen gik turen til en ny strækning, hvor vi delte os op så Jonas og Emil fiskede den ene side af åen, mens Sune, Rasmus og undertegnede fiskede den anden. Det viste sig at vi havde valgt rigtigt, idet vi kunne fiske stort set hele strækningen, hvorimod Emil og Jonas kun fandt enkelte huller mellem træerne hvor de kunne fiske. Trods en ihærdig indsats blev fiskeriet ikke lige så godt som dagen før og kun enkelte undermålere måtte en tur på land, inden de blev genudsat. Lige inden vi pakkede sammen lykkedes det dog Jonas at fange en flot hunfisk på 56 cm, som lige måtte stå model til et par billeder, inden den fik lov at svømme videre.

På vej tilbage langs åen var der tre fine havørreder der valgte at svømme rundt på helt lavt vand, så vi fik alle oplevet nogle havørreder, selvom alle ikke var lige så heldige som Jonas.
Den samlede fangst i weekenden endte på 1 havørred på 56 cm, 2 havørreder under målet samt 20 bækørreder under målet. Emil blev turens storfanger, og vandt dermed den indlagte konkurrence, som gav et gavekort på 500 kr. Alt i alt havde vi en rigtig fin tur, og vi fik alle nogle gode oplevelser, selvom fangsterne godt kunne have været fordelt mere rimeligt. Vi vil gerne sige tak for en god weekend i en lækker hytte og ved en rigtig dejlig å.
Thomas N. Nielsen

18/9
Jost Elund
Så blev det lige til en tur til åen i en meget kraftig vestenvind, så det tungere #8 grej med skydehoved blev fundet frem. startede til middag og efter et par kast fik jeg et meget tungt hug på fluen. Desværre blev det kun til en meget kort kamp med en havørred på 70cm+ da den overhovedet ikke havde planer om at lege med mig, og efter et par kraftige slag i overfladen var den væk igen. Jeg fiskede videre nogle timer og det blev til et par mindre havørreder som blev genudsat. Brugte en del af tiden på at observere vandet, og jeg så utrolig mange fisk i det klare soloplyste vand. Heriblandt flere rigtig store eksemplarer som ikke virkede det mindste bange for min tilstedeværelse. Det var fantastisk at se så meget liv i åen og byder på et snarligt besøg.  Knæk og bræk derude

Andreas Bech Kjærgaard
Var en tur ved Spangen igår, der tog jeg en flot hun havørrede på 45 cm, på en mepps 3.
Mvh.Andreas.

11/9
Orla Bertram
Holstebro-junior tog havørred på 4,4 kilo.
Hvert år i september holder vore gode venner fra juniorafdelingen i Holstebro fiskeweekend i Vesthimmerland, hvor de lejer klubhuset og fisker i åen – hvor de plejer at fange pænt med fisk.
I år var fiskeriet dog lidt sværere i den lavvandede, krystalklare å og fangsterne lidt færre end på nogle af de tidligere ture.
Til gengæld fangede Nicolaj Juulsager den største havørred, som Holstebro-drengene hidtil har listet op af åen: En skøn fisk på 4,4 kilo fordelt på 70 cm. Den blev fanget på spinner tæt ved fjorden og i samme område (og med samme agn) fangede unge Lasse Eriksen en fin fisk på 50 cm. Endelig fik den travle juniorleder Michael Hansen en havørred på 45 cm på en Orange Tag.

Juniorleder Michael Hansen Med fluefanget Havørrede på 45cm.

Lasse Eriksen med havørred med spinnerfanget havørrede på 50cm

Nicolai Juulsager med spinnerfanget havørrede på 70cm-4,4kg

27/8
Jonas Høholt
Efter en ganske vellykket vildmarkstur til Grønland, midt i august, og et par rolige uger efter hjemkomst, hvor den værste fiskerus kunne rase ud, var jeg så småt klar til Trend igen.
Efter at fange cirka et halvt ton fjeldørreder, alene, med de største på 4 – 5 kg, må man bare have en pause.
Her den anden aften fik jeg sjosket mig afsted til åen. Der var ikke den store fiskelyst, så meget af tiden gik med snak.
Jeg fik alligevel lagt 30-40 udmærkede kast ud, hvilket også var nok til at hive 2 fine havørreder på ca 45 og 60cm. Den største var i øvrigt helt blank.
Jeg genudsatte dem begge, da stilen jo var kørt ind.
Dagen efter var jeg på plads igen, og missede 3 havørreder inden for den første halve time. I skumringen smækkede der dog en på muddleren. Dejlig blank hunfisk på knap 55cm, som også fik friheden igen, efter et klap på halen.
Senere på aftenen valgte Johannes og jeg, at give min pontonbåd en chance på en garnpatrulje på det nederste af åen. Båden blev, som altid, søsat i mørket og jeg driftede med strømmen nedad, og spejdede efter eventuelle garn med en stor lygte.
Heldigvis ingen fangst denne gang, og Johannes var klar ved Trend for at samle mig op, men vi vender tilbage.

22/08
Peter Krogh Madsen
Søndag aften tog jeg mig endelig sammen til at tage til åen.
Det gav en let farvet hunfisk på 63 cm. Den vejede 2,7 kg. Den tog en spinner.
Mvh.

20/8
Tage Eliassen
Startede mit fiskeri opstrøms Hyldebjergbroen,  ca efter en halv time var
der fast fisk en meget flot blank havørred 48 cm. og 1.4 kg.
Sluttede fiskeriet ca en halv time senere uden, at få mere kontakt.
Hilsen Tage Eliassen

12/8
Per Johannsen
Efter 3 ugers ferie fra åen, var jeg igen ved spangen. Der var udsigt til regn, så jeg håbede fiskene var “oppe på halen”  Startede oppe ved dambruget, hvor Orla kom og stillede sig i kø. Havde et par tilbud og genudsatte en undermåler på vej nedover. Lidt oven for spangen havde jeg en god fisk der gik dybt, men ret hurtigt slap. Midt på det lidt dybe strøg var igen fast fisk på Tassien. Denne kom i nettet. 62cm. 2,3kg.
k&b Per.J.

11/8
Brian Kristensen
I går blev der slået grøde, så jeg var lidt spændt på hvordan det ville gå, for der luftede nu  lidt rigeligt, men jeg tog chancen med fluegrejet, det gik da også godt, for jeg tog først en havørred på omkring 37 cm, imens en af de nye juniorer stod og kiggede på, han var forresten meget facineret. Da de sidste juniorer var taget hjem gik jeg tilbage igen, for at fiske det sammen over en gang til, og ja, der var masser af fisk, de stod oven i hinanden og ville gerne bide, jeg mistede en, og lidt længere nede fik jeg så en med rigtig godt gang i,inden jeg fik gjort noget, sprang den fri af vandet flere gange,hvilket skedte flere gange under den vilde fight, men den måtte overgive sig til sidst, og det var en fin fisk på 51 cm – 1,3 kg.
Hilsen Brain Kristensen

11/8
Jost Elund
Var lige afsted til åen i aftes og endelig lykkedes det mig at få lidt fisk ind over netrammen. Har haft en del nulture og syntes det har væres svært at lokke fiskene til hug i det meget lavvandede og klare vand, men det lykkedes mig at få 4 havørreder mellem 40-50 cm og én del mindre fisk. Alle blev taget på meget små fluer og kunne nemt afkroges og genudsættes.
Knæk og bræk derude
Mvh Jost Elund

6/8
Hans Chr. Stubberup.
Klokke var godt midnat da der endelig faldt  ” ro ” over mit foretrukne stræk af åen. pludselig ude midt i åen blev fluen taget forsigtigt men bestemt. Ca 20 minutter senere, og  efter en del besvær pga. høje brinker mm. kunne jeg lande en flot og blank havørrede på 73cm – 3.80kg. min hidtil største fisk i Trend Aa.     Hilsen Hans

4/8
Simon Sørensen
Så blev det min tur til at tage en fisk over målet, det blev til en flot hunfisk på 47cm på min klasse 4

3/8
Orla Bertram
Jeg var heldig at fange en stor og smuk han-havørred på juniorturen i aftes – lige efter at juniorerne var taget hjem.
Den tog ganske forsigtigt en lille Orange Tag Palmer st. 12, så jeg figtede den nænsomt og tog stille og roligt gassen af den, inden den opdagede, at jeg var farlig. – Men jeg var glad for, at jeg brugte min # 6 stang, fordi det blæste !
Jeg stod nede i kanten af åen og var nærmest usynlig for fisken og gav mig god tid. For fangstnettet lå hjemme, og den var helt flad, da jeg tog den i gællerne og gokkede den med min fyrretræs-prist, som jeg en gang samlede op på en fisketur til Skotland.
Den vejede 7,05 kilo og længden var 84 cm. Thomas Dalgaard var den første til at gratulere…
Det er min hidtil største havørred fra Trend Å og nok en af de største havørreder, der er taget på flue i vort lille fantastiske fiskevand – og det er langtfra hvert år, at jeg henter min “røgefisk” i Trend Å   ;o)

1/8
Jonas Høholt
Jeg udnytter ferien og giver åen fuld gas lige i tiden. Vendte snuden mod åen sidst på aftenen og startede ud mens der stadig var lyst. Vandstanden var steget en anelse, ikke meget, men nok til at der var kommet lidt friske fisk op.
Den første time gik det ikke så godt. Åen kogte næsten konstant og den ene havørred efter den anden hamrede efter fluen, men ingen blev hængende! Frustrerende!
Havde vel fat i ca. 12 fine fisk i løbet af den første time/halvanden.
Efter mørkets frembrud gik jeg i ren frustration og rus, op og startede på strækket igen.
I andet kast sad den der endelig. En lille halvmeters fisk måtte ind og vende og blev nænsomt genudsat.
Fortsatte nedover og havde et par gode tilbud, som bare nappede eller slog til fluen. Ufatteligt, simpelthen, men sådan går det nogle gange.
Nåede ned til et dybt stræk der altid holder en fin fisk.
Ganske rigtigt, en god fisk markerede ved fluen, uden at hugge. Den fik serveret fluen eksakt samme sted, og en stor trykbølge cruisede målrettet mod fluen, og SMASK!
5’eren blev spændt i bund, og den lille å blev pisket totalt til skum. Efter en lang og hård fight med spring og grødeture, gled havørreden endelig ind over netrammen.
En urimelig flot og blank August-havørred, med flere mærker fra havlus, som jeg målte til 62cm og 2,4 kg. Jeg så med det samme at det var en fra den slanke stamme, med stort haleror som en laks, store sorte prikker og slank krop. En imponerende flot fisk!

1/8
Brian Kristensen
I aftes var der så godt et vejr at jeg valgte min klasse 4, og der var da også masser af fisk der rørte på sig, jeg havde flere hug, men de blev ikke siddende. Der var dog en der bare ville have min flue,  en dejlig fed en, for den var 58 cm og 2,6 kg.
Hilsen Brain Kristensen

31/7
Brian Kristensen
Jeg var ude at fiske i går aftes omkring boltrupgården, hvor jeg fangede en havørred på 50 cm og 1,3 kg.
Det var masser af fisk, for jeg rejste flere og hørte os nogle springe.
Der må godt være nogle som vil rydde en sti ned gennem sivene nedstrøms boltrup, for det er meget svært at færdes, selv for os derer kendt . Hilsen Brain

29/7
Jonas Høholt
Jeg havde aftalt en guidet Trend tur, med min ven Rasmus fra Skive, som til dagligt pisker fluen i Karup, Haderis, Simested og ind i mellem Lerkenfeld Å. Allerede da vi første gang, ved ankomst, spejdede ned over åen, flyttede 2 pæne fisk sig nedstrøms. Ikke et dårligt førstehånds indtryk og det begyndte at rykke voldsomt (!) i kastearmen.
Vi gik et stykke opstrøms imens jeg forklarede fisketeknik, standpladser osv. Jeg fik Rasmus sat i gang med sin klasse 4 pind, så han havde næsten 1 km urørt fiskevand. Jeg selv fulgte pænt trop et godt stykke bagefter, og genudsatte hurtigt en blankfisk lige over målet. Ganske kort efter kom der et par sære skrig længere nedstrøms fra.
Det var Rasmus der havde fuld nap på 4’eren og tour-guiden måtte træde til med nettet. På land kom den fine havørred, efter diverse grødehøsteri. 49 skønne, blanke centimeter efter en halv time ved åen, sådan!
Kort efter var der ligeledes bud efter min muddler. 45cm skinnende sviller lå kort efter i græsset, og blev hjembragt, i stedet for den let farvede hunfisk (ca 55cm) jeg genudsatte dagen forinden. Rasmus genudsatte endnu en målsfisk inden vi sluttede.

20/7
Orla Bertram Nielsen
Det er lidt vanskeligere at få havørrederne i tale i år. De er meget sky i det ekstremt lave og klare vand – men ikke umulige! Disse to blev fanget på juniorturen, og bed i skumringen på bittesmå fluer. Den ene var garnskadet(!) og begge mærket af mange havlus.
Vi trænger i øvrigt til lidt mere buskrydning, bl.a. fra Boltrup og det meste af strækket ned til Hyllebjerg-broen.. Indtil videre kan juniorerne kun fiske på begge sider af Hennings Spang samt ved hytten. Så smøg ærmerne op drenge, og vis hvad I duer til!

Orla.

16/7
Jonas Høholt
Nappede mig lige en å-tur fredag aften. Tog afsted tidligt i håb om at fiskene var mere i hugget, med regn og grøde i luften. Det holdt ikke stik, men efter en voldsom regnbyge indtog himlen mod vest, den mest fantastiske farve og tegning. Et meget betagende syn.
Hen mod skumringen kom havørrederne frem fra deres skjul og jeg skræmte flere fisk. Missede kort efter en god fisk på skumfluen, det er vel den tiende fisk i træk jeg klovner rundt i. Det er muligt et par skælsord fløj gennem luften.
Den lille muddler blev igen monteret, og pisket ned gennem åen. Det virkede. I mørket smækkede en havørred på, og blev for en gangs skyld hængende. En smuk blank 50cm hanfisk uden lus. Det var i øvrigt en af de slanke modeller med en kondifaktor lige over 1.

13/7
Brian Kristensen
Jeg var ude at fiske den 13-7 og gik fra hyldebjerbroen og op til cementbroen og fiskede opstrøms og der fangede jeg en Havørrede på 43 cm og 930 gram og med masser af havlus på sig.
Det var ikke lige frem forbi at vejret var med mig, for der var lidt overskyet og meget lavvandet, på tros af at der var kommet en del vand mandag aften og der var os helt klart vandet. I må have Knæk og Bræk
Hilsen Bain Kristensen

12/7
Per Johannsen
Var ved spangen kl. ca. 22:00 Her var Jonas Høholt allerede igang oppe ved dambruget. Gik derop for lige at høre til sagerne. Han havde misset en fisk og mens vi snakkede kom der lidt bølger op ad åen. Jonas fiskede på dem uden held, mens jeg kikkede på. Gik op midt på det “døde løb” for at få lidt afstand imellem os. Der var ikke andet end små Bækørreder. Fiskede hjørne svinget ved Dambruget af og kastede lige efter godt ned af åen. Pokkers linen hang over noget udhængende siv, så tassien skøjtede i overfladen. Lige da jeg tænkte på at rykke den hjem, rejste en bølge sig ca. 1m. bagved Wobleren. Da den var 1/2m. fra skød den frem og huggede voldsomt i et stort sprøjt. Godt den tog så hårdt og krogede sig selv, for dette “sindsyge” hug fik mig så meget ud af fatningen, jeg bare helt glemte at sætte modhug. Fisken var 62cm. 2,5kg. Lidt længere nede afsluttede jeg aftenen med en fin Grill- ørred på 46cm.
K&B Per.J.

7/7
Jonas Høholt

Mørke-roderiet fortsætter. Trods en møg-irriterende, konstant vind, hvor det krævede sit at styre 6’eren, lykkedes det alligevel og lokke et par fisk til min, denne gang, let dressede Black Zulu, bundet på juniorklubaften. Denne smukke halvmetersfisk var den eneste der ville hænge ved hele vejen ind. Der er efterhånden kommet godt træk i fiskene, men de er svære i det lave og utrolig klare vand. Knæk og Bræk!

6/7
Tobias Dam Hvilsom

Tobias på 8 år  var taget med sin storebror Jonas og sin Far ud til Junior tirsdags aften fisketur, han skulle have en prøvetur for at se om det er noget for ham og være lystfisker og om han kan færdes ved åen (med støtte fra far). Tobias havde fået en helt ny Ron Thomson 6″ spinnestage og han glædede sig hele dagen til at komme afsted. Vi kom ned til Hennings spang omkring ved 20.30 tiden og Tobias fik en orm på krogen så han kunne komme igang med og fiske, der var ikke gået 10 min. før probben blev livlig Tobias fik givet tilslag (med støtte fra far) herefter fightede han selv fisken, med udråb som “den er da lige ved at rykke mig i vandet” og “jamen, ka du ikke lige hjælpe mig far” men han fightede den helt selv og efter en kort kamp kunne far nette fisken og en flot havørred på 46 cm og 1,1 kg kom på land. Glæden var ikke til at tage fejl af hos Tobias, han løb hen til sin storebror og Brian som gik lidt længere henne for at fortælle dem det, de kom hen for at beundre fi!
sken. Jonas Høholt blev tilkaldt for at fotografere og han kom straks efter.

6/7
Per Johannsen

Min aftentur d. 6-7 med “tassi” gav en fin lille “sølpil” på 45cm. ved spangen.
knæk & bræk Per.J.

3/7
Per Johannsen

3 Juli blev det så min tur til årets første sommerfisk. Var taget til spangen, hvor jeg ankom kl. 22.30. gik lidt op ad åen for at starte. Lidt efter havde jeg et puf og i næste kast en meget forsigtig opstramning. Ved tilslaget var der ikke meget der gav sig, men straks efter løs line. Godt så, der var da fisk. Næsten nede ved spangen kom der gang i den. da et par bølger kom op ad. Kunne se der var en fisk der ikke ku li det. Den kørte godt rundt i åen. Fik kastet ned til den og den kom også efter “Tassi” men bøjede af. Et par kast senere gik den ud og puffede. Da den blev ved med at fare rundt, blev jeg også ved med at kaste. Til sidst blev den da også så iriteret at Wobleren blev inhaleret helt ned til gællerne. 63cm. 2,7kg. Fin fisk at åbne sæsonen med.
4 Juli gav en fin lille “grilfisk” på 43 neden for Boltrupgården

2/7
Jonas Høholt

Lyse midsommernætter og blanke fisk i åen. Det er jo herligt. Valgte at give den gas igen i nat, hvilket gav pote. 5’eren var klar og en diskret muddlerflue blev monteret. Så flere fine fisk henover midnat, missede en enkelt og kort efter en trykbølge der fulgte den stribende muddler i overfladen, smask! og der var nap! 5’eren var spændt fuldt op, fisken hylede nedstrøms, gav et par luftture, og var i det hele taget utrolig stærk. Fik efterhånden styr på situationen, tændt pandelampen, rodede lidt rundt i åen og lavede en perfekt håndlanding. Kunne herefter fuldende turen, ved at glæde mig over en super flot halvmeters blankfisk med adskillige lus, kompakt og stærk.

30/6

Jeg nåede lige akkurat at få min Junifisk i Trend. Det har holdt hårdt i år, men endelig fik jeg årets første Trend fisk over målet.
Jeg har set flere trækkende havørreder de sidste dage, men trækkende fisk hugger sjældent, så det har været uden held. I aften havde denne lækre og lusebefængte blankfisk midt i 40’erne, dog fundet sin standplads på et af strækkets dybe steder, og nappede min lille diskrete Hedeflue i andet forsøg, med herlig fight til følge. Aftenen bød yderligere på den sædvanlig hyggelige snak med Per Johannsen der også var ude, samt en større fisk der blev skræmt.

Niels Jørgen Hvilsom

Ca. kl. 00.45 den 30/6 lykkedes det mig at fange min første havørred i Trend Å, den bed på en skumflue med gummiben ved Hennings spang.
50 cm og 1,4 kg, den havde friske havlus.

25/6
Thomas Dalgaard

I forbindelse med foreningens sommergrillfest sidste år, forlod jeg festen tidligt for at få nogle kast, da jeg har forholdsvis lang vej at køre til Trend. Allerede i trejde kast var jeg så heldig at få en fisk på 55 cm. I forbindelse med årets sommerfest gik spøgen jo hurtigt på om jeg kunne gentage successen fra sidste år og fange en fisk i tredje kast. Lad mig med det samme slå fast, at det ikke lykkedes. Omkring kl. 23 forlod jeg festen og kørte ud til den gamle hytte. Opstrøms hesteskoen satte jeg en muddlerflue på, stod og kiggede lidt på åen samtidig med jeg bandede over den lave vandstand og den stride vestenvind. Nu var jeg jo kørt der ned, så ud skulle fluen. Allerede i første kast, dykkede linen til trods for at det var en flydeline. En let opstramning og der var fisk for enden af linen. Ca. 5 min senere kunne jeg lande en 55 cm havørred, blank med løse skæl.
Jeg glæder mig allerede til næste års sommerfest, der i øvrigt kun kan anbefales, hvis man har lyst til en hyggelig aften i byen med god mad og godt selskab.
Efter ca . 15 min måtte jeg opgive fiskeriet, da jeg allerede havde sat to fluer til i forsøget på at tæmme vinden – til trods for den lave vandstand er der fisk der fisk i åen, så se af at komme af sted.

6/6
Leon Madsen
Kl 05:00 var jeg en tur ved fredbjerghullerne,selvom myg og knotter bed ad h. til holdt jeg ud, og resultatet var en blank havørred på 69 cm 4,4 kg. knæk og bræk Leon.

2/6
Lars Madsen  Aars, var den heldige fanger af denne flotte nystegne havørrede. 80cm 7kg. Tidligt om morgenen d. 2 Juni lykkedes det Lars at overliste dette vidunder !

16/5
Anders Bjørn
71 cm, 4,3 kg fuldfed havørred, nyopsteget, taget ved Fredbjerg
efter fantastisk fight.

19/4
Allan Kløjgård
Så kom dagen endelig, efter mange ture til å´en skulle dagen i dag blive dag hvor jeg fangede en først fisk i trend å:-) en god lille fighter på 42 cm.
fanget 100 meter fra beton broen. Så de er altså der ude:-)

10/4
Regnbuerne gyder i åen
På trods af alle gængse teorier om godt grønlænderfiskeri i koldt vintervejr har vi oplevet det stik modsatte i år. Trend Å har været næsten tom for grønlændere – i modsætning til sidste vinter, hvor fiskeriet var super – og vejret mildt. Det er da interessant!
Der var øjensynligt heller ingen grønlændere 2. påskedag, da juniorerne prøvede lykken – fordelt i grupper ved Boltrup, Gunderup og ved udløbet. – Til gengæld har der været et træk af farvede steelheads de sidste 14 dage. Leon Madsen har fanget én og hilst på et par stykker mere. Og jeg fik en højgravid damefisk på juniorturen. Midt i den kunstige gydeplads lige ud for den lille Å-hytte.
– Den var mere gyde- end grydeklar – så jeg satte den ud til gemalen igen, der formodentlig stod og ventede noget desorienteret over gruset. Oplevelsen er en slags indikator på, at de havgående regnbuer gyder i Trend Å. Og måske har gjort det i mange år. Det er jo i så fald også ret interessant!

Foto: Ikke gryde- men gydeklar – Fanger vi dens afkom om 3-4 år i Trend Å?

23/3
Karsten Nielsen
Denne ørred på 2200g og 60 cm fangede jeg i dag sidst på eftermiddag, på en kort tur nedstrøms broen i Trend.

23/1
Hans Vinther
Skulle lige ud for at prøve ny stang + hjul. Tre orm opgravet med møje og besvær, men det var nok til at få en særdeles flot og kampklar grønlænder på 53cm. nedstrøms hyllebjergbroen.

22/1
Per Johannsen
Fredag d. 22-1 om formidagen, tog jeg strækket fra Boltrupgården og ned til de nye træbroer. Sne og frisk luft var der nok af. Fisk var der lidt af.
Eneste kontakt var en pæn stor nedgænger, der heldigvis selv slap sit tag i mit LS-2 blink. Skal lige hilse og sige det var ret koldt, men varmen kom da strækket tilbage langs majsmarken var overstået.
k&b Per J.

16/1
Flemming Mulbjerg

Så blev sæsongen åbnet den 16. januar og jeg var heldig at få en grønlænder på 55 cm, snehvid og med et flot lilla skær. Fotoet er flere timer efter fangsten, da min telefon slukkede når jeg forsøgte at tage et foto. Det var ikke det eneste der drillede, 5 minutter før jeg fangede fisken, gik mit bremse system på fluejulet totalt i kage. Bremse systemet virkede pludselig omvendt. Når jeg tog line af julet, var der ingen bremse og når jeg rullede line på julet, var det med bremse. Så jeg stillede bremsen så lavt som muligt. Dette er aldrig sket i de 15-20 år jeg har haft julet. Nå, men det gjorde jo fighten mere spændende, med lidt overløb og bremse med hånden.