EL-fiskeriet 07

Det bedste el-fiskeri i nyere tid ihverfald målt på antallet af fisk. Godt 40 hunner og godt 20 hanner blev medtaget til avl, og vi var endda meget kræsne med at udvælge de rette. Det betød bla. konsekvent frasortering af de mange blanke fisk – f.eks var der genudsætning til et par blanke hunfisk i 70-80 cm klassen. En finneskadet hun på ca. 85 cm, samt dagens største han på godt 90 cm og nok ca. 9 kg fik ligeledes løbepas. På strækningen mellem Dambruget og Boltrup er det nok ikke skudt helt ved siden af hvis vi anslår antallet af Havørreder til godt 300 stk – der var virkelig mange.

Medtaget til avl :
50-60 cm 11 stk
65 cm 1 stk

27/10

Tage Eliassen fangede første en farvet fisk på 54 cm der blev genudsat. Derpå huggede nok en fisk – denne gang blank Havørred på 50 cm og 1,6 kg – denne blev hjembragt.

20/9

Var ved spangen i aftes d. 20-9 resultatet af det besøg var en blank “FLYVEFISK” på 50 cm. + nogle følgere/puf.Mvh Per J.

19/9

Den 19/9 var jeg en tur ved spangen, der var lige slået grøde og lige før spangen fangede jeg en blankfisk på ca. 45cm på flue.

Mvh. Jonas Høholt

Var ved åen d. 19-9. kl.20.00 der var lige slået grøde, så der var godt gang i ørrederne. stod ved spangen da en fisk gik ud lidt højere oppe. gik et stykke opstrøms. efter nogle kast kom en stor bølge op til tassien. da den bare fulgte med, lavede jeg et spinstop. fisken gik også ned, efter et par omgange på hjulet kom jeg ikke længere. efter modhugget kom den til overfladen. shit det var en stor fisk, men meget farvet, så den fik alt hvad klingen kunne trække og gav hurtigt op. fik den kanet op på noget grøde. den sad heldigvis yderligt, så vi ses næste år som blankfisk.

Det var en hanfisk som jeg vil skyde til 80 cm.

Det blev til ialt 7 genudsat og 1 blank 53 cm. med hjem + flere puf.

Mvh. Per J.

4/9

jeg var ved åen d. 4-9. fiskede fra skiltet ned til spangen, med tassi. Resultatet blev 3 stk havørred i det døde løb.1 på va 60cm. genudsat 1 på ca 50cm. genudsat og 1 på 53cm. hjemtaget, da den var kroget i gællerne. Havde yderligere to hug/puf i hovedløbet.

30/8

D. 30- 08 startede jeg neden for spangen med fluestangen. Men allerede efter få kast, trak jeg løkken på mit flettede forfang ud, ved at rykke fluen fri af modsatte

bred. Det var godt at spinnestangen lå klar med en tassi. Missede en god fisk i det første sving. Derefter gik jeg op til bagkanalen, da der var for meget grøde længere nede ad åen. Efter få kast var der bud. Troede først det var en af de 50-60 cm fisk jeg har fanget en del af. Men da den trak et anseeligt stykke line, med ned af åen
kom jeg på andre tanker. Efter noget tovtrækkeri, kunne jeg lande en for årstiden, rimelig blank hun fisk på 70 cm. og 3.8 kg. Endnu en tanggering af personlig rekord
i trendå. Hvad skal det ikke ende med når jeg bliver pensionist, hvis det fortsætter sådan her. På vej ned over havde jeg faktisk bud af en mere i samme kaliber

30/8Efter en noget tam uge 32 i Mandalselven tog jeg til åen dagen efter vi kom hjem. Jeg fik en blank havørred på ca. 50cm ved boltrup på flue, og fisken blev genudsat. Efter en del ture kun med undermålere var jeg ved åen igen i går, og i mastehullet fangede jeg en fin havørred på 50cm på en mepps 3 kobber. Længere oppe tæt ved spangen fik jeg en lidt farvet havørred på 56cm, som desværre måtte med hjem da spinneren sad dybt i halsen.Mvh. Jonas Høholt
27/8

Vejret var efterårsagtig den 27. august, det blæste en vældig vind derud fra vest av, men besluttede alligevel at tage en tur til åen. Efter 5 min. opstrømsfiskeri med spinderen kom en fisk ud fra egen bred efter agnen. Jeg mærkede ikke noget i de første sekunder, men pludselig sad spinderen fast under egen bred. Efter lidt pres på stangen kom der gang i “åen” – en bølge kom ud fra bredden – det her er en god fisk på en 2 – 3 kg fornemmede jeg – den gik nu frem og tilbage på bunden af ca. 1,5 m vand. Efter et godt stykke tid kom den til overfladen, det var først her jeg blev klar over hvor stor fisken egentlig var. Den begyndte at rulle kraftigt i overfladen – det havde jeg ikke nerver til – så jeg trak den ca. 15 m nedstrøms i samme hastighed som vandføringen. Så blev den helt rolig, og kort tid efter kunne jeg lande en havørred på 73 cm. og 5,1 kg. Ja 20 min. efter ankomst kunne jeg nu drage stolt hjemad igen – med 5+ i bagagerummet.
Knæk & Bræk
Næstformanden

26/8

Klokken ca. 21:15 fik jeg en let farvet Havørred på 50 cm. det var en hun fisk af den slanke stamme, agnen var en spinner.
22/8

Efter en fiskepause på godt 4 uger havde fiskefeberen ramt mig. Jeg tog til åen den 22 august og startede med en pause for at nyde eng- og åduften igen. En fisk markerede sig ved egen bred, gik godt opstrøms for at “køre” fluekastet ind efter den lange pause. Jeg nærmede mig hurtigt fiskens standplads, og i 3. kast var der fast fisk. En dejlig havørred på 46 cm, der med det samme var udset til en tur på grillen en af de nærmeste dage. Efter en lille times fiskeri kom en ligesindet til åen, og startede fiskeriet godt nødstrøms undertegnede efter et sving, hvor jeg ikke kunne se ham. Efter et kvarter var lyset var ved at være væk, men en skygge med noget sølvskær kom nærmere. Det var den anonyme fisker, som er omtalt herunder, der dukkede glædesbetonet frem med en flot havørred der blev målt til 76 cm. Vi stoppede fiskeriet og gik op til bilen hvor fangsten blev behørigt fejret med 2 øl og mange gode historier.

De bedste fiskehilsner fra næstformanden.

15/8

Besøgte onsdag aften for første gang i et par år strækningen mellem dambruget og Boltrup gården. Kl. ca. 21.00 huggede en havørred på min mepps 3 spinner. Fisken målte 50 cm og var yderst velkonditioneret. Fisken blev taget ca. midtvejs mellem spangen og Boltrup gården.

Jan B. Larsen

11/8

Efter en lang pause skulle åen prøves igen Lørdag aften. Det blev dambrugsstykket der blev bombarderet med små spinnere, og kl ca. 21 40 var der hug. Det var en let farvet han Havørred af den kraftige stamme, der desværre havde slugt spinneren så genudsætning var forgæves. Ørreden målte 50 cm. og selv om den var lidt farvet ,var den orange i kødet, så det var ok at den blev taget med hjem.
Mvh. Peter Krogh Madsen11/8

Bent Pedersen, Aars, har hårdt presset løftet sløret for at han har oplevet et særdeles godt sommerfiskeri i år. Den seneste fangst kom 11/8 hvor en Steelhead på 55 cm og ca 2 kg kom på land efter en flyvende fight. Derudover er 8 Havørreder mellem 45 og 55 cm samt en enkelt på 65 cm og godt 3 kg landet indenfor de seneste 3 uger – de fleste på orm.

7/8

Jeg var lige ude for at lufte fluestangen i aftes. Resultatet blev 2 Havørred på hhv. 52 cm. nedstrøms spangen og nedstrøms bagkanalen på 47cm.

Mvh. Per Johannsen

2/8

Jeg var taget til åen med fluestang. Vejret var perfekt, let skyet, vindstille og rimelig lunt. Jeg fangede en på 55cm oppe ved bagkanalen, og havde kontakt til flere. Der var utrolig mange fisk der rørte på sig. Dejlig aften ved åen

1/8

I dag tog jeg op til rensningsanlægget. Havde lige modtaget min nye stang, som skulle indvies. fiskede opstrøms i en times tid. Uden at se andet end små bækørreder.
Kørte ned til Hennings spang. Startede helt oppe ved skiltet. nåede ned til bagkanalen, da jeg kastede nedstrøms med min tassi, kom der et forsigtigt nab. Gav et let tilslag, da jeg troede det var en lille bækker. Kunne godt mærke der var lidt vægt bag ved, så jeg strammede hårdt op. Da skal jeg da love for, der kom liv i den anden ende af strikken. Et vildt udløb 15-20 m. ned af åen, var et af mange. efter ca. 10 min med flere vilde rusch op og nedstrøms nettede jeg en steelhead på 55 cm. 2,680 kg. Den havde ikke fået hel hale finne endnu, men var pænt blank. nedad fik jeg yderligere 2 blanke havørreder på 45 og 50 cm. Samt 2 på 41-42 som blev genudsat. Knæk og bræk. Mvh. Per.J

31/7

Nedstrøms boltrupgård. 2stk havørred på 48 cm. 1 stk smuk, fuldfinnet,lynende blank steelhead ca. 20 cm. Selvfølgelig genudsat.
Mvh. Per. J
30/7

Var igen ved rensningsanlægget. Efter et stykke tid rumsterede odderen så meget frem og tilbage, at det var på tide at flytte. Det blev til nedstrøms boltrupgården. Efter ca 15 min. var der et puf. Kastede igen, en bølge efter, spin stop, lille vip med stangen, så sad den der. Let farvet 54 cm. 1,8 kg. havde yderligere et tilbud mere på den lille time jeg fiskede.
Mvh. Per J
29/7
I dag fandt jeg ud af hvad ordet KNÆK OG BRÆK også kan betyde. Var taget op til stykket ved rensningsanlægget, da jeg d. 25-7. efter 5 min.fight missede en havørred på ca. 70-80 cm. samme sted. Mon den var der endnu, gik ned til åen, begyndte at montere min special tassi, UPS der tabte jeg den, hvor mon den er, efter at have kigget, flyttet græs, lyst med lygte og næsten rykket græs,ukrudt samt brændenælder op på et anseeligt område måtte jeg give op. Øv, det var den eneste jeg havde af den model. Nå på med en anden, det skulle nu ikke stoppe fiskeriet.
Skræmte en nedad i en stor bølge. Godt der var da fisk. Gik og spejdede koncentreret efter tegn på liv UPS igen. Der var lige et hul. Faldt forover, løftede stangen pr. auto. MEN MEN krogen greb fat i den høje vegetation. Jeg nåede lige at se topøjet røre klingen længere nede, da er lød et fælt KNÆK og min stang var BRÆKKet.Per J.
23/7 Kl. 21:45 tog jeg mit første kast neden for Boltrupgården. Efter få omgange med håndtaget sad der en fin havørred på 46cm. (Det var der sku da ingen ben i) Da det er 2-3 år siden jeg sidst har fisket på dette stræk, syntes jeg det skulle prøves igen. Havde yderligere 3 tilbud
på min modefiserede tassi, den næste timestid. Mvh. Per J.
23/7
Efter en pause fra åen på godt 3 uger var det herligt igen at komme ud med grejet. Vejret var alt for godt, ingen vind og med bragende sol der reflekterede i åens vand, men ud skulle jeg. Travede ned til “Hennings Spang”, forsøgte med orm, spinner samt spinflue, flere plask i åen når en fisk ringede efter myg og fluer, men nej ingen hug de første 2 1/2 time. Solen gik ned i ildrøde farver og myggene stak, men kl. 22,2o nettede jeg en flot havørred på 44 cm. Mvh. Holger Binderup
var ved åen her til aften. Jeg startede ved boltrup og gik mod hyllebjerg. 15 meter efter kreaturbroen, var der bud efter min mepps 3. En fin 50cm’s havørred blev landet. Senere fik jeg en på ca 43cm, som blev genudsat. K&B til alle.

16/7

Kl. 00:15 fangede jeg denne flotte havørred på 4,8 kilo og 75 cm, men ikke uden god fight og øm arm. Tommy Dejligbjerg

15/7
Søndag aften var jeg taget til spangen med Lars. Vi fiskede begge med flue. Jeg fik en på 55cm lidt nedstrøms bagkanalen, og Lars fik en på 46cm nedstrøms spangen. Vi havde fat i mange fisk, og der var rigtig mange der rørte på sig.Mvh Jonas Høholt
Var for første gang ved åen i år, og var ved at blive ædt af myg. Lige
inden jeg måtte give op over for myggene var der dog en havørred på 46 cm.
og 1.2 kg., som tog fluen i et af svingene opstrøms hytten. Så desuden
flere gode “bølger”. Peter Sørensen, Sønderholm

15/7

Jeg var ude at fiske i morges ved spangen. Jeg fangede en havørrede på 45 cm og tabte to pæne og to undermåler

14/7

Kl. Ca. 21:30 fangede jeg en farvet havørred på 53 cm på en mepps 3. Bortset fra et voldsomt udløb i begyndelsen var fisken rimelig nem at have med at gøre, og spinneren faldt ud af kæften på den da den lå i fangstnettet. Da den var farvet valgte jeg at genudsætte fisken, da den var blevet målt.

9/7

Per Johannesen fangede endnu en havørred på 46 cm. på yderstykket ved Sommerhusene
kl.23-00 på en Vibrax str. 3

Kl. 00:30 Fik jeg en havørred på 44 cm. midt mellem bagkanalen og spangen

8/7

Kuling fra vest giver altid spændende fiskeri på det yderste stræk – det er sagt før. Sidst jeg var derude under lignende forhold gav det 4 Havørreder over mål … Det gjorde det ikke helt idag idet Jeg “kun” fik 2 stk på 50 og 61 cm med hjem – 2 andre, en undermåler samt en målsfisk blev genudsat. Den største på 61 cm var meget slank og vejede kun godt 2 kg tiltrods for at det var en hunfisk. Begge havlusbefængte fisk huggede på en tung “Flying Condom” spinner – det eneste jeg kunne finde i spinneæsken der var tungt nok til at kyle mod vinden

Johnny

Vester Hornum stykket

Der var ingen hjemme i mit nye favoritsving opstrøms omløbssryget, så jeg gik videre opstrøms med en Mepps 3. I udgangen af et sving jeg længe havde haft fidus til fik jeg en let farvet Havørred på 41cm. Fisken var nem at afkroge så den blev genudsat.

Trend Telt Træf 6-7. juli 2007

TTT er for dem, der ikke lige er på ferierejse. I år var deltagerne Jonas H samt vort nye medlem Magnus, Brian og Orla…Og selvom vi havde inviteret en “bilfuld” fra vore 7-8 samarbejdsforeninger, var der ikke større tilslutning herfra heller.

Juniorer OG juniorledere holder ferie, når havørredfiskeriet er allerbedst ! Heldigvis kom der en enkelt junior fra Skive-foreningen, Rasmus Wølck sammen med sin far Morten og juniorleder Jesper Palm, de blev meget imponerede af vores lille å. Brian guidede dem op omkring Spangen og her fangede de ALLE TRE en havørred på flue. Det var Rasmus første! Vi andre havde fat i flere fisk, men når de endelig hang ved, var det undermålerne (også for Høholt!) Magnus er vort nyeste medlem og hans første havørred var en genudsætter. Brian stod tidligt op og blev belønnet med to fine flueørreder. ALTSÅ 5 (FEM!!!!!) HAVØRREDER PÅ TTT, DET ER IKKE SKET FØR !

Indimellem nåede vi lidt bålhygge med tilhørende fiskeskrøner, og at spise resten af grillpølserne fra Lystfiskeriets Dag (resten af brødet gik til Karpeturen!) plus et afsluttende morgenfoder.

6/7

Fredag aften blev brugt på at inspicere buskrydningen opstrøms betonbroen som Henrik Kristensen havde udført. Den var ok og heldigvis havde jeg medbragt spinnestangen og det gav to smældfede sommerørreder på 46 og 51 cm – begge på Mepps 3.

Johnny

Jeg var en tur ved åen fredag aften.Der var gevinst 2 blanke havørredtorpedoer på 50 cm og 48
Mvh. Henrik Kristensen6/7Jeg var på telttur med ungerne, fredag aften nedstrøms boltrup fik jeg en undermåler, som blev udsat igen, Lørdag morgen omkring kl.03.40 oppe ved dambruget jeg en havørred på 48 cm og længere nede fangede jeg en på 45 cm.Hilsen. Brian K

5/7

Torsdag aften d 5/7 kl ca. 21 50 fangede jeg langt om længe en Havørred over målet på strækningen ved Vester Hornum. Belønningen for de senere års nul ture på strækningen var en blank hunfisk på 55cm. og 1.85 kg. Den lignede i kropsform de andre Havørreder vi har set i år men den var mere bred over nakken. Den tog en lille stikling og den kæmpede som en gal. Det var en hun fisk uden havlus og den havde en beskadiget rygfinne, mugligvis en garnskade.Fredag morgen var jeg på min pind igen men kun med en undermåler som resultat

4/7

Jeg har bestemt at jeg vil fange en Havørred på Vester Hornum stykket i år. Det gjorde jeg idag men desværre var det en undermåler. Ca. en halv time forinden tabte jeg en omkring 50cm.på et hjemmelavet Kaj blink. Det var i det samme sving. Lørdag den 30 juni tabte jeg en blank havørred på stykket. Begge de tabte fisk huggede flere gange.
Det tyder på at der går fisk lige fra fjorden og gennem omløbsstryget til standpladserne ved Vester Hornum ved kraftige regnskyl. Jeg er sikker på der står Havørreder helt oppe i Hødalen lige nu.
Peter Krogh Madsen4/7

Fangede havørred på 44 cm. og senere en på 54 cm.
Mvh.Robert Olsen

4/7

Nu skulle fluen prøves igen. Jeg har ikke rigtigt fisket flue i et år. En tennisalbue har bevirket, at min arm har været møj træls dagen efter. Det gik nu godt med 2 undermålere oppe + en pæn tabt. Ja nu må i ikke grine, men Jeg havde glemt mit net, da det var ved en høj kant prøvede jeg at løfte den op. Det gik selvfølgelig ikke.

Mvh. Per. J

3/7

Endelig var det min tur igen.Fiskede på Hyllebjergsykket,hvor vand,vind og vejr lovede godt.Fluen ville de ikke have,men orm! Med finurligt ubelastet medefiskeri lykkedes det mig at overliste en fin fisk på 47 cm og senere nok en fisk på 54 cm.Mvh. Robert Olsen

2/7

Jeg dummede jeg mig ved at tabe en fisk på godt 50 cm. Da den var udtrætte og nettet blev løftet ind under den var posen ikke foldet ud, så jeg kunne lige så godt have brugt en tennisketsjer, selvfølgelig greb en af trekrogene fat i nettet, og væk var den.Per J.

1/7

Jeg var ude at fiske søndag morgen og der fik jeg havørred på 44 cm og 42 cm, jeg genudsatte den sidste, jeg så flere fisk der vandrede.

Jeg var også ude tirsdag aften D. 26/6 og der fik jeg en havørrede på 45cm og genudsatte en på 35cm og fik to små bækørreder og en stilhead med havlus. Den gamle genudsatte en undermåler.

1/7

Per Johannesen skriver.

Jeg fik en på 45 cm. i aftes D. 1-7 ved spangen på tassi.

30/6

Min makker og jeg startede fiskeri kl 7 og startede ud med at dyppe de orm jeg havde lyst om natten… har læst en del fiskerapporter på hjemmesiden og kunne se orm ikke var det allerværste ;o) men vi fiskede i mere end 3 timer uden der skete det helt store andet end nogle -små- hug, så Morten og jeg skiftede om til spinnefiskeri og bare 10 min. efter fik jeg mit livs ALLERFØRSTE havørred, i åen som var over målet! kan godt indrømme “drengen” gik op i mig igen….. vi fiskede til kl 13 og lige inden vi skulle hjem fik Morten en havørred på flue kender desværre ikke hvilken slags. desværre var den undermålet. min fisk målte 51 cm og vejede 1,75 kg. fanget på en mepps 3 kobber med røde prikker…….
Vh Paw….

Ved seks tiden lørdag morgen fik jeg 2 Havørreder på 46 cm. Det var på en Mepps 3.
Begge fiskene var hunfisk, den ene med en enkelt Havlus. De var begge blodrøde i kødet.
Tak til Henrik Kristensen fra Farsø for rydningen af stykket hvor jeg tog fiskene det gjorde
det til fornøjelse at gå der.
Peter Krogh Madsen30/6Lørdag aften 30/6 fik jeg en havørred på ca. 45cm. Søndag aften 1/7 fik jeg en på ca. 42cm
Begge fisk blev fanget på flue og genudsat. Senere havde jeg fat i en 60cm’s fisk, men jeg kunne slet ikke holde den på min #5, så efter et halv minuts fight og et meters spring ud af vandet, gik den i bunden og krogen slap.Mvh Jonas Høholt

29/6

Den 29-6 fik jeg en blank havørred på 49 cm. Samt en på 47 cm og en på 48 cm 3 dage tidligere fanget på spinner.

Mvh Henrik KristensenKim Winther overlistede en Havørred på 43 cm oppe ved Spangen. Agnen var orm.

28/6

jeg har ved 13 30 tiden fanget en havørred på 46 cm på orm. fisken havde føde i mavesækken. jeg genudsatte 3 havørreder lige under de 40 cm.
Peter Krogh Madsen

Kim Winther har fundet melodien med ormene. Det gav en lusebefængt Havørred på 46 cm.

27/6

Per J. Meldel følgende : Havørred på 49 cm. fanget på orm D. 27-6 midt mellem spangen og bagkanalen.

Mvh. Per.J.

Ole Søndergaard har D. 27/6 fanget 8 havørreder, alle i god stand og omkring de 50-55cm. Enkelte af dem havde havlus på sig, og alle blev naturligvis nænsomt genudsat

26/6

Fik min første havørrede over målet på flue den 26 juni mellem Kl.22 og 23 Den fightede rigtigt godt på min #5. Den rare Per Johannsen nettede en 48cm lang 100% blankfisk.. Dejlig tur på en dejlig sommerdag, godt
nok med regn men hva fa…. K&B til alle

Mikkel Pedersen har indsendt denne rapport på vegne af sin onkel, Ole Søndergaard.Så fik man prøvet det med. En dag som overgår det meste, startede kl. 1230 med fiskeri ved spangen. I løbet af sammenlagt 4½ time(med indlagt pause) blev det til 17 havørreder(16 genudsat). Alle fisk i god stand omkring 45-55 cm. Sommerfiskeriet er for alvor startet i Trend Å.
Mvh Ole Søndergaard

26/6

En hyggelig aften oppe ved “Hennings Spang” blev fuldendt med fangst af to flotte Havørreder på henholdsvis 42 og 52 cm. Den første tog en orm og den anden huggede på en Mepps Spinner. Johnny

D. 26-6. Stod jeg ud for bagkanalen og kastede nedstrøms, da der var en Fisk, der gav et plask og puf til min Tassi.Jeg prøvede at køre videre med lidt spin stop, da en Bækørred på ca. 25 cm. huggede. Hurtigt ind og ud med den.Nå videre nejjjj, vent nu lige lidt. Det plask var da vist for stort til at være sådan en lille pyt Ørred. Vi tar lige et kast til.

Bum fisk. Hold da helt kæft den tar ved. Det er da vis en god fisk. Efter en del grødeskæring, vilde spring, rusk og udløb er den kold. Hen til nettet, nå er den ikke større end det. (51 cm.) Ikke fordi det ikke er en pæn fisk. Men sådan som den lagde fra land, troede jeg den først større.
Knæk og Bræk Per. J.

25/6

Jeg var ved sommerhus stykket i aftes den 25. juni, lummert og det småregnede. Forsøgte med en todelt Rapala wobler, skiftede til et krokodille blink, nyt skift til gode gamle Mepps 3 rød, og her fik jeg endelig hug nedstrøms fra sommerhusene, en sølvblank sprinter på 38 cm måtte dog ud igen. Hørte flere store plask. – Mere heldig i formiddag nedstrøms Hyllebjerg broen, hvor jeg nettede en blank havørred på 42 cm.

Mvh. Holger Binnerup

24/6

Jeg debuterede med mit nyerhvervede medlemsskab af Trend Å med en flot
havørred på 53 cm og 1670gr.
Fanget kl. 22.00

Mvh. Steen Lindgaard – Tranum

24/6

Jeg tog en tur til boltrup i morges, og snuppede en enkelt på 52 cm. Og smed en på ca. samme kaliber. Den gamle genudsat en undermåler neden til hylldebjerg.

23/6

Lørdag aften fik jeg en på 45cm ved spangen på flue. Fisken blev genudsat

Mvh. Jonas Højholt

22/6

Jeg nappede lige en på 44cm. D.22-6 kl 24.00. Det foregik på yderstykket ved sommerhusene.

Mvh. Per.J.

22/6 Peter Madsen har på en Mepps 2 taget en Havørred på 44 cm og tabt en i samme kaliber. John Nielsen, Mejlby, fik ved samme lejlighed 2 stk på begge 45 cm hvoraf den ene blev genudsat – begge taget på “Go-nat Fluen”.
Jens andersen, Aarhus, luftede ligeledes Fluen om natten mellem d. 21 og 22/6 og blev belønnet med 2 Havørreder på 47 og 56 cm.

21/6

Flot blank havørred fanget på flue ved spangen 21/6. 53cm 1,50kg

19/6

Børge Bisgaard, sommerhusejer og med i Trend Strandeng, dyppede snøren i baghaven ude på sommehusstykket og fangede 3 flotte Havørreder på 44, 44 og 51 cm på spin. Børge beretter ligeledes at et medlem samme dag nuppede en superflot Steelhead på 61 cm derude

17/6

Søndag aften 17. juni fangede jeg en havørred ved spangen. Den målte ca.43cm og blev genudsat. Den havde en skade ved halen, måske fra garn ? Agnen var en 2-delt rapala wobbler

Jonas Høholt

17/06

Efter regnvejret i går lørdag, tog jeg en smut til åen søndag formiddag i
håb om, at vandstanden skulle være steget lidt. Det var dog ikke meget,
kunne jeg konstatere da jeg kom derud. Alligevel lykkedes det mig at
overliste to havørreder på 43 og 48 cm nedenfor betonbroen i Hyllebjerg.
Fiskene blev taget på wobler og spinner. Havde i øvrigt kontakt til flere
andre fisk også. Det lover godt for sommerfiskeriet.

Jan B. Larsen

17/6

Søndag morgen d. 17 juni kl 6:30 får jeg et hårdt hug på en lille mepp 2. efter en kort og udramatisk kamp kan jeg gaffe havørreden der er 75 cm lang, og bliver vejet til 4.7kg på en digital vægt. Jeg havde heldigvis waders på, for jeg måtte i åen for at gaffe den. jeg havde set en odder hvor fisken stod ca 10 minutter forinden, så selv om der oddere hvor man fisker kan det godt lade sig gøre at få dem til at hugge. fisken var let farvet men nystegen da den havde havlus.

16/06
Efter i foråret at have tabt et par Grønlændere, samt den 29/1 og 9/2 at have genudsat “sølvtøj” på hhv 37 og 38 cm, fik jeg endelig i aften en “tag med hjem fisk” på 47 cm og 1,2 kg. – Det gik således til: Forsøgte med orm ved “sommerhus stykket”, voldsom vegetation, hvor min o,17 line absolut ville gribe fat i det høje græs og siv. Så pludselig var proppen borte, fast fisk, en slider der åbenbart ville i dybet og ind under brinken. En landing her var total uladsiggørlig, idet vegetationen og brinken begge steder var ret høje. Ca. 10 -12 meter opstrøms ud for et sommerhus havde jeg konstateret en flot græsplæne helt ned til åen, her måtte fisken vel kunne landes glidende når trætheden havde meldt sig. Endelig nåede jeg op til det vegetationsfrie område, fisken havde endnu ikke vist sig og den trak stadig voldsom mod dyb og grøde. Mon det var det iltrige vand den blev fightet op gennem som stadig gav den kræfter? Men ud for græsplænen blev den endelig fightet træt og kanet ind til brinken. Flot sølvtøj klar til landing. Den måtte kunne landes glidende op på græsset, men ak og ve, fisken var pludselig fri. Om 2 sekunder ville den have kræfterne tilbage og være retur i åen. Jeg smed lynhurtig stangen og var lige så hurtig på mine knæ og håndlandede den sølvskinnende fighter, der nu i min venstre hånd omgående fik kræfterne tilbage. Den landede på græsplænen lige foran sommerhusets vinduer, huset var heldigvis ubeboet, så der blev intet grineri af dette klummerfiskeri, hvor jeg ganske let kunne have taget mit fangstnet i eet greb fra rygsækken.

Hilsen fra Holger Binnerup

16/6

Kim Winther har fanget en fin 46 cm Havørred på en Vibrax spinner oppe ved Spangen.

Leif Kristensen, Sønderup, Stod tidligt op Lørdag og blev belønnet med 3 Havørreder på 44, 45 og 48 cm. En blev taget på yderstykket ved sommerhusene og to blev nuppet ved betonbroen ved Fredbjerg.

14/6

Onsdag aften var jeg ved spangen med fluestangen, jeg mistede en enkelt
pæn fisk. Torsdag tog jeg afsted igen til spangen. Jeg startede med at fange
en blank havørred på 46cm, og mistede yderligere 3 mere af samme størrelse.
der var meget aktivitet nede omkring broen, og jeg fik da også en god fisk til
at hugge, men den slap igen. Agnen var en todelt rapala wobbler.

Mvh. Jonas Høholt

14/6

En rigtig herlig springfyr på 50 cm. fyldt med havlus, fanget en dejlig sommeraften den 14.06.07 ved hytten. Hilsen Rask

Jeg var afsted i aftes, oppe ved dambruget fik jeg en på 45cm

Per J.

13/6

Lummert vand i fjorden og pålandsvind der stuver vandet i åen er lig med fisk på de ydre stræk af Trend Å siges det, og den er god nok. Jeg nappede 4 blanke fisk på 45, 47, 50 og 54 cm på en Mepps spinner – alle fiskene var befængt med havlus. En fisk på 3-4 kg blev tabt. Johnny

12/6

Jeg tog ent ved sommerhusene på det yderste og målte 44 cm.

Per J.

11/06

Jeg var ved Spangen i aftes, startede helt oppe ved skiltet. Der skete ikke noget det første stykke. Først da jeg kom ned til enden af Dambruget, var der fisk. 63cm. og 2.4kg. Det var en af de slanke modeller. Men en god figther

Mvh. Per Johannesen

7/6

Jeg har været et par ture ved åen. Dog ikke med fiskemæssig succes. Men alligevel et par begivenhedsrige ture.Den første var D. 30-5. Jeg kørte ned til spangen, her var Niels Chr. Rask. Da vi stod og snakkede kom der et Rådyr gående stille og roligt ca. 50 m. fra os. Efter endt hygge snak, gik jeg op til Dambruget og startede. Efter at have fisket
et stykke tid, hørte jeg noget der lød som en hoste bag mig. Det var en buk der stod ca 50 m. ude på engen. Da den blev ved, tog jeg Kameraet frem. Men den var for langt fra, til et ordentlig billede. Jeg nærmede mig stille og roligt og var og var ca. 30 m. fra, da den blev lidt nervøs og gik op på en lille skråning. Der stod den så i flot figur. Fedt jeg fik den i
søgeren. Lige da jeg trykkede på udløseren sprang den F…… Hjort. Ikke andet end græs på billedet. Nå det var nu et flot syn. Tilbage til åen. Da jeg nåede ned til enden af Dambruget så jeg en mærkelig rund ting, ved modsatte bred. jeg fik ved hjælp af Wobleren bjærget den. Det var en støvpold på størrelse med en Fodbold. Jeg har aldrig set dem så store, så den blev som du kan se fotograferet. Min støvle er str. 41. Så kan i selv danne jer et indtryk af hvor stor den var.
Videre ned af åen skete der ikke meget, før en hundrede meter fra spangen. en bølge ved modsatte bred, kastede til den og jo hug-tilslag et rusk og ikke mere. SÅ SKU DA OSSE. Det var en god fisk. Konen ringede, for at spørge om vi skulle have fisk næste dag. Nej desværre min ven. Hurtigt farvel, der havde jo lige været bud. Videre, hov var det ikke en ny bølge, jo den kom nærmere. Den var desværre med svømmehud og hår. Prøvede at liste Kameraet op af sidelommen på bukserne, men den så mig og var væk i et plask. Nu var åen vist blevet skimmet nok for i aften. Hjem uden fisk, men mæt af dejlige oplevelser.
Næste tur var samme sted D. 5-6. Da jeg stod ud for bagkanalen, kom der en lyd fra grannerne, hvor broen med risten går over. Da jeg kikkede op kom Bukken ud fra træerne og gik ud på broen. Her stoppede han, kikkede på mig et stykke tid. Derpå gik han stille og roligt videre ind på Dambruget. Endnu en dejlig oplevelse.

Mvh. Per.Johannsen.

29/5

Ole Søndergaard er kendt for sin evne til at nappe de store i Trend Å. Og han holder stilen må man sige ; en nystegen Havørred på 5,2 kg og 76 cm huggede på hans spinner og gav en god fight på 20 min før den var klar til at blive nettet. Trend er startet tidligt år – det lover godt …

24/5

Så er sommersæsonens første sølvtøj på land i Trend Å, og som så ofte før var det Leon Madsen, Aars, der kendte besøgstiden. En lynende blank velkonditioneret nyopstegen opgænger på 67 cm lod sig overliste af den rutinerede storfanger.

Travl måned for unge lystfiskere

Fiske-drengene fra Juniorafdelingen i Trend Å Lystfiskeriforening har oplevet en forrygende maj måned med en række vellykkede fisketure. Først på måneden var der geddetur til Borremose, hvor et hold på fire landede 11 gedder tilsammen. De fleste dog af mindre kaliber.

Derpå var et nyt hold til medekonkurrence i Østre Anlæg i Aalborg, hvor de dystede med hold fra fire andre nordjyske klubber – og team Trend fik størst samlet fangst med 103 sølvglinsende skaller!

For nylig arrangerede juniorerne Lystfiskeriets Dag i Vesthimmerlands Kommune sammen med Gunderup Fiskesø, hvor en snes børn og unge og deres pårørende hyggede sig med fiskestangen.

Unge Jakob Høholt, Farsø, var helt ustyrlig og fangede fire flotte regnbueørreder, her iblandt dagens største på 3,15 kg. Magnus Heltboe, Farsø, fangede den næststørste på 2,5 kg og Mathias Buus, Ullits, blev treer med en flot ørred på 2,3 kg, mens Mikkel Hald, Næsbydale, fik en præmie for dagens mindste fisk på knap et kilo. – Flere benyttede også lejligheden til at lære at binde en flue og der var god afsætning på grillpølser og sodavand, inden dagen sluttede med en rundvisning i foreningens flotte, nyindviede klubhus i Hyllebjerg.

Endelig har de unge været på en herlig tur til Mariager Fjord, hvor det især gjaldt om at fange hornfisk. Det blev til ikke mindre end 35 hornfisk til deling blandt de unge lystfiskere og de fleste blev i øvrigt fanget på hjemmebundne fluer

10/5

Leon Madsen, Aars, har oven til dambruget fanget en super flot Bækørred på godt 40 cm.

31/3

Var ved åen på de nedre stykker den 31/3. Fangede to grønlændere (40cm og 42cm) på spin. Fangede også en håndfuld bækørreder. Fiskeriet forgik i solskin midt på dagen. Dejlig tur.

Med venlig hilsen

Søren Tiedemann

9/3

Efter snestormen og den efterfølgende massive afsmeltning af sneen er åen først nu så småt fiskbar igen. Fiskene er der dog stadig hvilket Peter Madsen og John Nielsen konstaterede d. 9/3. Først fangede og genudsatte John en 50 cm fisk der dog ikke var blank men alligevel fuldfinnet og meget velkonditioneret – tvivlen kom fisken tilgode. Senere tabte Peter Maden en blank målsfisk. Trods mildningen skal man bestemt ikke afskrive åen endnu – så sent som sidste år blev der taget Grønlændere et pænt stykke ind i April.

Jonnny.

19/2

Martin Nielsen har fanget en blank grønlænder på 47cm. den blev fanget på flue

18/2

John Nielsen fangede søndag en regnbueørred på 41 cm. nedstrøms boltrupgården.
Fisken blev fanget på orm.
Carsten Pedersen fangede 2 grønlændere 40cm og 42cm nedstrøms Boltrupgården

16/2

Peter Madsen er gået i selvsving : dagens fangst blev en lille blank kampglad fætter på 44 cm.

13/2

Kaj Sørensen er manden med de legendariske hjemmestøbte blink, og de er er ikke blot flotte men også velfangende. Kaj har nappet 2 Grønlændere på 44 og 45 cm. Den ene var påfaldende tyk, og da den blev renset havde den ikke mindre end to frøer i maven – den anden var frisk fra fjorden – den havde småsild i maven.

Efter at have stået med åben mund og polypper og overværet John Nielsens opvisning i ormefiskeri i sidste uge, valgte jeg at konvertere til denne metode, i altfald for en stund.Det gik godt da vi var afsted i mandags, så idag ville jeg prøve igen, jeg lagde ud med en grønlænder på 43 cm, den var mere over vandet en under, da den var landet kunne jeg konstatere at den var nystegen, da den havde havlus ved haleroden. Lidt længere nedstrøms havde jeg et godt hug med vægt bag, men den slap. jeg skiftede til en større kamasan krog og prøvede igen, hugget kom med det samme, og en kort men hård kamp begyndte, efter ca 5 minutter lå den i nettet, 57cm sølvblank grønlænder/overspringer.
den er ikke vejet endnu.Jeg tror vinterferien kan byde på et godt fiskeri selv om de lover mildere vejr, husk på at temperaturen i fjorden stadig kun er ca 2 grader.

V.H Peter Krogh Madsen.

12/2

Peter Madsen og John Nielsen har været afsted igen. John fik en Grønlænder på 41 cm og Peter en på 49,5 cm. Derudover tabte Peter en grønlænder på ca 45 cm samt nedgænger på omkring 65. De genudsatte desuden begge et par undermålere. Agnen for begge var orm.

10/2

Lørdag tog jeg en grøndlænder på lige omkring målet på flue
ved Boltrup.

8/2

Undertegnede og Peter Madsen var d. 8. februar på grønlænderfiskeri i Trend å. Dagen startede med kaffe og rundstykker og vi var ved åen kl. 10.45 og startede fiskeriet. Vejret var optimalt med høj solskin og temp. omkring 0 punktet Efter et par minutters fiskeri fik undertegnede en lynblank og tyk grønlænder på 39 cm . Som blev udsat, lidt efter huggede en stor flot tyk og farvet havørredhan omkrin 60 cm , og den så ud til ikke at have deltaget i gydeprocessen.Fisken blev genudsat og igen kort tid efter endelig en ordentlig grønlænder på 45 cm , sådan fortsatte det hele dagen og dagens resultat blev : grønlændere 40-45-49 og en steelhead på 50cm.(billede) Derudover 2 undermålsgrønlændere 5 bækørreder og den store havørredhan som stadig befinder sig i Trend å. Alt i alt en fantastisk dejlig dag ved åen med masser af oplevelser i en dejlig natur.

Med venlig hilsen John Nielsen

Fiskede d 8. I højt solskin og fik tre fisk på orm:

En bækørred på 35 cm,som blev genudsat,en undermåler på 36 cm samt en blank “beholder” på 41,5 cm.

M.v.h Robert

6/2

N.O Thomasberg fra Haverslev der på premieredagen fangede en flot Steelhead, har igen været ude og lufte sine listige fluer – denne gang lod en Grønlænder på godt målet sig overliste.

4/2

Peter Madsen, Farsø, fortsætter den gode stime tog endnu en fin blankfisk på blink – denne gang en Grønlænder på 45 cm.

3/2

John Nielsen fra Mejlby fik en flot Grønlæder-double på 45 cm stykket. Begge fisk blev overlistet af Orm.

29/1

Nettede min første Grønlænder efter en fin fight, blev målt og fundet 3 cm for kort, forsigtig afkroget og retur i åen, vi ses til juni. Senere mistede jeg en betydelig større fisk der skinnede som sølv i overfladen, ærgeligt. Solskin og stille vejr, nedstrøms Hyllebjerg broen, Mepps 3 kobber. Pragtfuld tur langs åen. Holger B.

27/1

Peter Madsen, Farsø, overlistede en fin lille Grønlænder på 41 cm på et Stikling-blink.

26/1

Mildning efter en periode med kulde er en klassisk garanti for sølvtøj når der snakkes vinterfiskri i Trend Å. Henrik Andersen, Vejle fluefangede 2 stk på 42 og 43 cm og Leon Madsen, Aars overlistede en flot fisk på 46 cm. Alle fiskene var aldeles nystegne med Havlus.

16-01-2007

Tam premiere ved Trend Å

Datoen sagde d. 16/1 men det var også sådan cirka det eneste vinterlige over premieren ved Trend Å…. I den forblæste men grønne ådal var der et fugleliv som ledte tankerne hen på en mild Martsdag, og i det fine solskin, som denne dag var begavet med, så lystfiskerne både viber og svaner godte sig i engene. Fisket det blev der af de vel omkring 25 fremmødte sportsfiskere, men ved dagens afslutning var der ikke meget at juble over rent fangstmæssigt. En lille håndfuld undermålsgrønlændere og et lignende antal nedgængere samt en enkelt Steelhead på knap 40 cm var alt hvad der kunne vrides ud af åen. Den milde vinter bære nok på en del af skylden for de manglende fangster. Fjorden er 5-6 grader varm og dermed foretrækker Grønlænderne sandsynligvis den mere føderige Limfjord. Sidste år var Januar og Februar også milde og fiskeriet trægt. I Marts kom frosten bragende og sammen med den kom Grønlænderne, og noget lignende kan meget vel gentage sig i år.Jonnny N.Fiskeriet 2006